Serrats i talaies de Malanyeu

Malanyeu i el Griell de Cal Pigot

Sortim de davant l’església de Sant Sadurní de Malanyeu per la pista que continua en direcció oest. Uns 300 metres més endavant la deixem per prendre un corriol que surt per la banda dreta (pal indicador) i que s’enfila pel costat del torrent –creuant-lo un parell d’ocasions- per arribar fins al pintoresc indret del Graell de Cal Pigot que caldrà superar. L’indret, amb un gorg, un bonic salt d’aigua i una roca foradada al seu cim és d’una gran bellesa.

En aquest punt, cal grimpar per les roques, creuar el torrent i passar per dintre de la roca Foradada. Hi trobareu cordes i cables que us ajudaran en la pujada.

El camí va guanyant alçada ràpidament en direcció sud enmig d’un bosc de pins i cada vegada podem gaudir de més bones vistes. Passem per l’indret conegut com el Graell de Pujals on el camí tomba de sobte cap a l’est fins a arribar al Pla de les Barraques. El camí segueix pujant i a mesura que guanyem alçada els pins es van intercalant amb els roures fins a trobar un bosc exclusiu de faigs.

La ruta se segueix enfilant per la zona de les Rovires, el Cingle de la Tor, la collada de la Batllia fins a arribar al cim del Serrat de Fulleracs des d’on arribem fins al Portell del Porc per una pista ben definida. En aquest punt la nostra ruta coincideix amb el PR-C 199 que seguirem un bon tros. Ben aviat el camí esdevé corriol i tomba bruscament cap a l’esquerra per endinsar-se al bosc pel costat d’un vailet que creuem dues vegades. Anem carenejant per arribar al Turó del Crisp (a sota s’hi troba la balma del Crisp, suposadament troglodítica) i, finalment, el collet de la Font del Tudó on deixarem el PR per seguir les marques grogues cap a l’esquerra. Entrem en una imponent fageda fins a arribar al Grapissot

En aquest punt retrobem el PR que seguirem cap a l’oest, salvant primer el Pas del Grapissot que cal superar amb atenció. Tot seguit trobarem el coll del Tosquer i a pocs metres el collet de la Taleia, des d’on el camí, després de pujar una miqueta, forma un passadís estret i se’n surt poc menys d’un quilòmetre enllà pel camí de Malanyeu a Falgars en sentit sud-oest.

El camí és bo i poc més endavant fa un gir a l’esquerra, per sobre de la roca del Lliri, travessa el torrent del Clot de la Taleia i esdevé un camí de desembosc ample que ens aboca fins a la carretera de les Espinedes. Més avall trobarem la font de les Travesses, amb uns faigs enormes que només li deixen arribar els raigs del sol a l’hivern, quan la fulla és al terra. A partir d’aquí ja només caldrà seguir per la pista de l’esquerra que ens retornarà a l’església de Sant Sadurní de Malanyeu, punt final del recorregut.

Distància 10,5 km.
Població La Nou
Desnivell acumulat 1.105 metres
Punt d\'inici Davant les antigues escoles i l’església de Sant Sadurní de Malanyeu.
Zona Malanyeu
Temps aproximat 3h i 30 m.
Senyalització Marques grogues horitzontals de la xarxa de camins del Berguedà fins al Portell del Porc; marques grogues i blanques del PR-C 199 fins al collet de la Font del Tudó; marques grogues horitzontal de la xarxa de camins del Berguedà fins al Grapissot; PR-C 199 fins al Pas de Malanyeu; i marques grogues horitzontals fins al final de la ruta.
Punt de final Davant les antigues escoles i l’església de Sant Sadurní de Malanyeu.
Àltitud màxima 1.670 metres
Cartografia Mapa serra de Catllaràs - Picancel a escala 1:25.000 de l’editorial Alpina. Mapa Berga a escala 1:25.000 de l’Institut cartogràfic de Catalunya
 Observacions Ruta d’alt nivell de dificultat per haver de superar el Graell de Cal Pigot, especialment però també el Pas del Grapissot. El pas del Graell de Cal Pigot està equipat amb cordes però és totalment desaconsellable a l’hivern, amb nens o amb persones que no estan mínimament acostumades a caminar per la muntanya.